Suikervrije cupcakes

Al jaren bak ik verschillende varianten cupcakes en alhoewel ik me wel al eens aan glutenvrije experimenten had gewaagd, had ik nog nooit suikervrij durven bakken. Hier moest dringend verandering in komen en hiervoor heb ik natuurlijk eerst een goed basisrecept nodig. Na enkele experimenten probeerde ik dit recept uit en ik was echt verrast door het resultaat. De cupcakes zien er niet enkel goed uit, ze smaken ook fantastisch.



Ingrediënten:
  • 100g boter
  • 2 eieren
  • 70g tagatesse (gebruik geen stevia of canderel. Om hiermee te bakken, heb je een geheel ander recept nodig)
  • 125g zelfrijzende bloem
  • 1tl bicarbonaat

Werkwijze:

  1. Verwarm de oven voor op 170°C en plaats cupcakepapiertjes in een cupcakeblik. Ik maakte met deze hoeveelheden 8 cupcakes.
  2. Smelt de boter
  3. Klop de eieren op met de tagatesse. Je klopt best enkele minuten door, je zal zien dat de eieren licht worden en dat ze erg vermeerderen in massa.


  4. Meng de zelfrijzende bloem met het bicarbonaat en zeef dit. Doe dit bij de opgeklopte eieren (hiervoor wisselde ik de kop van mijn keukenmachine. Voor het kloppen gebruikte ik een klopper, voor het mengen nu gebruik ik de kneed-kop). Meng kort, maar zorg dat alles mooi is opgenomen. Ik deed de bloem er rustig bij terwijl de keukenmachine op de laagste stand aan het draaien was.


  5. Als laatste voeg je ook de gesmolten boter toe. Ik doe dit terwijl mijn keukenmachine op de laagste stand draait.

  6. Verdeel het deeg over de cupcakepapiertjes en bak de cupcakes 20 minuten op 170°C.



Joyce bakt

Reacties

  1. Mmm dit ziet er zo lekker uit, volgende keer ook lactose vrij? een kleine hint hihi.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten