Vanille mug cake

Mug cakes zijn voor verschillende redenen fantastische kleine gebakjes. Niet alleen zijn ze gemakkelijk te mengen, ze zijn ook klaar in minder dan 5 minuten, je maakt ze in kleine porties en je hebt geen oven nodig. Daardoor zijn mug cakes een perfect klein traktaatje voor wanneer je plots zin hebt in iets zoets.



Ingrediënten:
  • 60g boter
  • 1 ei
  • 2el melk
  • 50g suiker
  • zakje vanillesuiker
  • 50g zelfrijzende bloem
Werkwijze:
  1. Smelt de boter. Voeg het ei, de melk, de suiker en de vanillesuiker toe. Meng goed, het moet een glad beslag zijn. Als laatste voeg je de bloem toe. Meng goed, maar niet te lang.


  2. Dit deeg is genoeg voor twee koppen vanillecake. Je moet een kop maar half vullen, het deeg zal rijzen terwijl het bakt. Zet het 1 minuut in de microgolfoven. Bij mij is 1 minuut precies genoeg, maar het kan dat jouw cake iets meer of minder nodig heeft. Als de cake te rubberachtig is heeft hij er te lang ingestaan. Als hij nog te vloeibaar is, kan je hem nog even in de microgolfoven zetten, maar doe het in kleine intervallen van 10 - 15 seconden.


  3. Ik werkte de mug cake af met wat vanille botercrème en sprinkles. In principe moet je toch wel even wachten tot de cake wat afgekoeld is, maar ikzelf begin er meestal meteen aan. Want geef toe... warme cake is gewoon té lekker om hem zomaar te laten staan.



Joyce bakt

Reacties

  1. Oeh deze lijkt me erg lekker! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohh, ik heb dit vaker voorbij zien komen en dit lijkt me zo heeerlijk! Dit komt op mijn lijstje om een keertje uit te proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit wil ik eens gaan proberen, dat ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaat de smaak van het ei niet overheersen? Dit heb ik altijd bij mugcakes zonder chocolade....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het ei inderdaad goed proeven, maar dat is een smaak die ik wel graag heb. Volgens mij hangt het af van wat je zelf verkiest want ik vind de recepten zonder ei dan weer niet zo lekker ;-)

      Verwijderen
  5. Ik heb deze mug cake gemaakt en hij is echt super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je de cake gemaakt hebt! Ik ben blij dat het gesmaakt heeft :-)

      Verwijderen
  6. Na een mislukte flop met een geheel ander recept voor mugcakes, eindelijk een recept dat wel lukt! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Smaakt lekker heeft bij mij wel 2 a 3 minuten nodig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dezelfde vraag als fenne.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is lekker maar te veel boter er is gewoon een laag boter onder de cake

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vond zo heerlijk lekker om bij vier uurtje te geven

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten