Cuberdon-taart

Deze cuberdon taart is mijn allereerste recept op mijn blog en is tevens ook een van de populairste baksels. Het is ook niet moeilijk om te begrijpen waarom: de taart is het perfecte dessertje voor de ultieme zoetebek. De taart is opgebouwd uit sponscake en een vulling van mascarpone en cuberdon. De taart decoreren kan met neusjes, maar je kan hier je fantasie de vrije loop laten en de taartdecoratie ook helemaal anders aanpakken.



Ingrediënten:

Voor de sponscake:
  • 375g boter
  • 375g suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 5 eieren
  • 375g zelfrijzende bloem
Voor de cuberdon-vulling:
  • 750g mascarpone
  • 500g poedersuiker
  • 3 el cuberdon-advocaat (je kan eventueel ook de cuberdon-saus gebruiken, deze vind je in de winkels bij de chocoladesaus)
Werkwijze:

  1. Verwarm de oven voor op 180°C en beboter een springvorm
  2. Maak eerst de sponscake. Hiervoor klop je eerst de boter luchtig met de suiker en de vanillesuiker. Daarna voeg je de eieren een voor een toe, tussendoor mag je goed mengen. Als laatste voeg je ook de zelfrijzende bloem toe en dan meng je nog kort.


  3. Doe het deeg in de springvorm en bak de cake op 180°C. Ik deed ongeveer 2/3 van het deeg eerst in de sprinvorm en bakte deze 40 minuten. Daarna bakte ik de rest van het deeg 30 minuten. Zo kreeg ik een hoge cake en een platte cake.
  4. Laat de cakes volledig afkoelen vooraleer je verdergaat met snijden en decoreren. Ik sneed de bovenkant van de cakes om ze plat te maken en sneed de hoge cake nogmaals in twee. Zo krijg je drie lagen cake.


  5. Voor de cuberdonvulling klop je eerst de mascarpone los. Daarna voeg je de poedersuiker toe en als laatste ook de cuberdon-advocaat of cuberdon-saus.


  6. De taart bouw je als volgt op: taart - vulling - taart - vulling - taart. (op de eerste foto zie je dat ik eerst een klein beetje vulling op mijn plateau smeer, zo blijft de taart goed op zijn plaats staan en zal hij tijdens het verplaatsen niet verschuiven)


  7. Breng een dunne laag cuberdonvulling aan rond de taart om de kruimels vast te zetten. Zet daarna de taart even in de koelkast en werk ze daarna nog af met een laag cuberdonvulling. De taart kan je dan nog decoreren naar keuze.




Joyce bakt

Reacties