Mascarpone brûlée


Doordat ik na het maken van de citroenmacarons nog mascarpone had staan in de koelkast, besloot ik vandaag om deze op te maken. Ik ging op zoek in mijn vele zoete kookboekjes en vond een recept voor mascarpone brûlée. Aan gewone crème brûlée ben ik zelf nog nooit toegekomen, maar dit is alvast een heerlijke variant.




Ingrediënten:

  • 4 eierdooiers
  • 60g suiker
  • 350g mascarpone
  • 1dl room
  • 1tl sinaasappelschil, geraspt
  • 50g bittere cholade, in kleine stukjes
  • 2 el bruine suiker
Werkwijze:
  1. Verwarm de oven voor op 150°C en zet een bak met warm water klaar
  2. Klop de eierdooiers los met de suiker

  3. Meng de mascarpone, room en sinaasappelschil door het eiermengsel

  4. Verdeel het mengsel over schaaltjes en plaats deze in de warmwaterbak. Bak ze 45 minuten in de voorverwarmde oven. Ik heb eerst de schaal in de oven gezet en daarna de schaaltjes in de warmwaterschaal gezet, zo vermijd je dat het water door het wandelen in de schaaltjes met mascarpone komen.

  5. Wanneer de schaaltjes met mascarpone klaar zijn, meng je hier meteen de chocolade onder. Door de warmte zal de chocolade wat smelten. Laat het daarna verder afkoelen.

  6. Bestrooi de schaaltjes met bruine suiker en brûleer ze met een gasbrander of onder de grill.


Joyce bakt




Reacties