Regenboogtaart

Een echte regenboogtaart is iets wat ik al een tijdje wil maken, maar waar ik nooit de gelegenheid toe gehad heb. Je hebt er best wel veel werk aan en je hebt uiteindelijk best wel een grote taart. Aan wie moet ik dat allemaal uitdelen? Gelukkig vond ik deze week de geschikte jarige om me eindelijk eens te wagen aan een regenboogtaart.


Ingrediënten:

Voor de cakes:
  • 4el volle melk (x3)
  • kleurstof (gebruik gekleurde gels, geen vloeibare kleurstof)
  • 375g boter (x3)
  • 375g suiker (x3)
  • 1 zakje vanillesuiker (x3)
  • 5 eieren (x3)
  • 375g zelfrijzende bloem (x3)

Voor de botercrème:
  • 400g boter
  • 900g poedersuiker
  • 6el volle melk
  • 1/2tl vanille-essence


Werkwijze:

Voor de cakes:

In mijn oven passen er twee bakvormen, ik herhaal dus drie maal het volgende:
  1. Verwarm de oven voor op 180°C en beboter twee springvormen.
  2. We starten met het bakken van 2 cakes in 2 kleuren. Neem daarom 2 mengkommen, doe in elke kom 2el melk en wat kleurstof. Meng dit goed.


  3. Klop de boter zacht en voeg de suiker en vanillesuiker toe. Voeg een voor een de eieren toe. Als laatste meng je ook de bloem onder het deeg.

  4. Verdeel dit deeg over de twee mengkommen met de gekleurde melk. Meng dit voorzichtig en giet elk beslag in een springvorm.


  5. Bak de cakes 35 minuten op 180°C.
  6. Laat de cakes even afkoelen in de vorm en laat ze daarna verder afkoelen op een rooster
  7. Herhaal dit nog tweemaal voor de vier kleuren die nog over zijn.
Voor de botercrème:
  • Klop de boter een hele tijd tot het lichter van kleur wordt. Voeg in twee keer de poedersuiker toe en meng goed. Daarna voeg je 6el melk toe en de vanille-essence.

  • Het geheel zou een fluffige botercrème moeten worden. Hiermee kan je meteen aan de slag.

Afwerking:
  1. Zorg dat alle cakes even hoog en allemaal waterpas zijn. Wanneer je ze moet opstapelen als ze niet evenhoog en scheef zijn, zal de taart ook scheef worden. Zorg ook dat de cakes niet te hoog zijn, je moet namelijk 6 cakes op elkaar zetten, zorg dat het geheel niet té hoog wordt.

  2. Als alle cakes zijn bijgesneden kan je de taart beginnen opbouwen. Hiervoor kan je de kleuren van de regenboog volgen, maar je kan hier ook jouw eigen zin mee doen. Tussen elke cake smeer je een laagje botercrème. Smeer geen te dikke laag, ook dit zal ervoor zorgen dat de taart niet stabiel is.


  3. Besmeer de hele taart met een dunne laag botercrème. Deze dunne laag zorgt ervoor dat alle kruimels straks op hun plaats blijven zitten en de buitenste laag van de taart niet vol kruimels zit.

  4. Zet de taart een uurtje in de koelkast zodat de botercrème kan opstijven.
  5. Werk de taart af met de rest van de botercrème. Je kan de taart nog extra decoreren, ik heb hier aan de onderrand van de taart platte m&m's aangebracht.


 Heb je niet zoveel tijd, maar wil je toch een regenboogtaart maken? Probeer dan eens deze eenvoudige regenboog-taart





Joyce bakt




Reacties

  1. Ahhh ik wil ook een keer een regenboog taart maken! Looks so delicious :o

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!

      En doen! Maak die taart! Het is best wel veel werk, maar wanneer je de taart aansnijdt en al die kleuren ziet, besef je dat het die tijd echt wel waard is ;)

      Verwijderen
  2. Ik wil er ipv botercreme en dun laagje citroenkwark tussen dun.
    Geeft toch een beetje meer smaak aan de taart.
    Moet toch ook kunnen qua stevigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk ben nu aan het maken
    alleen heelveel kleurstof heb je nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe groot is de springvorm die jij gebruikt? Ziet er geweldig uit trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoelang duurt het ongeveer om de taart te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent hier toch wel eventjes mee zoet. toen ik deze taart de eerste keer maakte, had ik maar 2 bakvormen en ben ik hier letterlijk een hele dag mee bezig geweest. Nu gebruik ik de easy layers van wilton, waardoor ik alle lagen tegelijk kan klaarmaken en tegelijk in de oven kan steken. Nu doe ik er ongeveer 2 uur over.

      Verwijderen
  6. Voor hoeveel personen is het ? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor veel ;) In principe is dit een taart voor 24 personen, maar je kan de stukken natuurlijk zo groot maken als je zelf wilt :)

      Verwijderen
  7. Hoe groot zijn de vormen? Ik heb er van 16 cm, is dit recept goed voor de grootte van de vormen of is dit te veel/te weinig? Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb deze gebakken in grote bakvormen van 22 of 24cm. Je kan natuurlijk kleinere vormen gebruiken ook

      Verwijderen
  8. Welke boter gebruik je?
    Wil er super graag een maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de cake zelf maakt het niet zoveel uit. Voor de botercrème gebruik ik graag echte boerenboter. Daar kan ik het beste mee werken

      Verwijderen
  9. Heel leuk, maar helaas wel lastig om te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg leuk om eens een taart te maken met al deze kleuren. Hoeveel ervaring heb je nodig om dit te maken? Bak zo nu en dan eens een taart. Dit ziet er namelijk wel redelijk moeilijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten