Basisrecept: suikerkoekjes

Ik bak heel vaak cupcakes en taarten, maar aan koekjes waag ik me haast nooit. Toen ik deze week echter op verschillende social media leuke zomerse koekjes zag verschijnen, werd ik meteen enthousiast om ook met koekjesdeeg aan de slag te gaan. Natuurlijk heb ik daarvoor wel eerst een goed basisrecept nodig. Een kleine zoektocht bracht me bij het volgende recept. Het deeg is lekker stevig en goed bruikbaar om vormpjes uit te steken.



Ingrediënten:
  • 250g boter
  • 200g suiker
  • zakje vanillesuiker
  • 1 ei
  • 350g bloem
  • 1 tl bakpoeder


Werkwijze:
  1. Klop de boter romig met de suiker en de vanillesuiker. Voeg het ei toe en meng goed.


  2. Meng in een aparte kom de bloem en het bakpoeder. Voeg het in 3 stappen toe aan het deeg en meng tussenin goed.


  3. Doe het deeg op een bebloemd oppervlak, je zal het deeg meteen in een mooi balletje kunnen kneden. Wikkel het deeg in plasticfolie en plaats het minimum een uur in de koelkast.


  4. Verwarm oven voor op 180°C en bekleed een ovenplaat met bakpapier.
  5. Rol het deeg voorzichtig uit op een bebloemd oppervlak, nu kan je het deeg uitsteken met een uitsteker. Wanneer het deeg toch blijft plakken aan jouw werkblad, kan je er onder door gaan met een spatel. Probeer het deeg niet met de hand los te trekken, je zal het deeg breken of de koekjes zullen hun vorm verliezen.


  6. Plaats de koekjes op een bakplaaat en bak ze 10 minuten op 180°C. De koekjes zijn klaar wanneer de randjes bruin worden.



Joyce bakt


Reacties