Speculaas tiramisu met advocaat

Voor oudejaarsavond werd me gevraagd om wat dessert te voorzien. Omdat ik geen zin had om de avond zelf in de keuken te moeten gaan staan, bedacht ik om enkele verschillende soorten tiramisu klaar te maken. 's Morgens ging ik aan de slag en maakte ik onder andere deze speculaas tiramisu met advocaat. Dat dit receptje een hit was onder de feestvierders werd al snel duidelijk toen deze schaal de avond zelf helemaal werd verorberd en er de dag nadien jammer genoeg geen restjes meer waren ;)



Ingrediënten:
  • 500g Speculaaskoekjes
  • afgekoelde koffie
  • 5 eierdooiers
  • 4 eiwitten
  • 6el suiker
  • 250g mascarpone
  • 4el advocaat
Werkwijze:
  1. Klop de eigelen samen met 3el suiker los. Laat dit maar enkele minuten doorkloppen, ik doe dit altijd in mijn keukenmachine terwijl ik de eiwitten opklop met 3el suiker.


  2. Meng de eigelen met de mascarpone, zorg dat alles goed losgeklopt is, voeg dan de advocaat toe en meng ook dit goed.


  3. Spatel voorzichtig de eiwitten onder het mascarpone-mengsel.


  4. Dop de speculaaskoekjes in koffie en bouw zo laag per laag de tiramisu op met telkens een laag van het mascarpone-mengsel tussen twee lagen koekjes.



  5. Sluit af met een laag mascarpone en werk af met verkruimelde speculaaskoekjes. Laat de tiramisu enkele uren opstijven in de koelkast.


Joyce bakt

Reacties